Vanuit Boquete zetten we koers naar Bocas del Toro, een plek die volgens onze reisgids niet mag ontbreken op onze trip. Na een flinke busrit komen we aan in Almirante en van daaruit is het nog een half uurtje naar de eilandenarchipel. Het gebied waar we door heen reizen is erg arm en de overblijfselen van een vulkaan die hier afgelopen november heeft gewoed zijn duidelijk zichtbaar. De ooit zo florerende bananenindustrie is praktisch verdwenen en inkomsten moeten tegenwoordig vooral uit visserij en toerisme komen. Eenmaal in Bocas del Toro blijkt dat ze hier inderdaad werk hebben gemaakt van het toerisme want overal zijn reisbureautjes, hotels, restaurants, bars en ander vermaak. Gelukkig allemaal wel in de stijl van de omgeving dus veel houten huisjes op palen! Op straat zien we allemaal backpackers, rasta´s of hippies dus met de relaxte sfeer moet het wel goedkomen…

Na wat gezoek komen we terecht in hostel Mondo Taitu. Het is niet veel, de muren bestaan uit golfplaat en er lopen verdacht veel surf-dudes rond in de leeftijdscategorie 18-20 jaar. Maar we zijn moe en het regent dus we vinden het wel best. Onze gids zegt niet zoveel over deze plek maar op internet zien we even later het volgende:
¨You know you’ve hit backpacker party central when the barechested desk dude offers you floor space for five bucks. Catering to a specific niche – baby-faced surfers and backpackers from El Norte – this place is killer if you fit it, less so if not. Be ready for basic accommodation, sand in the bathroom and all-night parties at the raucous bar. English is also the overwhelming language of choice. Peace, quiet and privacy are low on the priority list here.¨
Slik! Toch niet zo´n goeie catch want we zijn kapot na een lange dag bussen. Terug in Mondo Taitu is de bar inmiddels geopend en de box lijkt naast onze kamer te staan. Bovendien staat de waterpomp van het hostel met een enorm kabaal naast onze deur te loeien. We kijken elkaar aan en soms zijn er geen woorden nodig: wegwezen hier! Het is al 20u ´s avonds maar Edwin weet met wat geslijm de helft van het geld terug te krijgen en we staan weer op straat. Gelukkig vinden we snel een betere en rustigere plek en uitgehongerd vallen we aan op broodjes salchicha.

De volende ochtend gaan we met een boottocht langs verschillende plekken van de archipel. Het is gelukkig prachtig weer want de afgelopen twee dagen heeft het aan één stuk geregend dus dat is mazzel. We gaan eerst dolfijn spotten en in tegenstelling tot Suriname laten ze zich nu wel zien. Prachtig! Daarna brengen we een bezoek aan de Zapatilla eilanden waar we rond schitterende koraalriffen snorkelen. Aan boord ontmoeten we een stel uit Nederland dat ook een jaar op reis is en onze trip precies andersom lijkt te maken. We zien erg veel overeenkomsten en sluiten de dag samen af met een ontzettend leuke avond in Bocas.

De dag erna vertrekken we weer en gaan we naar Volcan, aan de andere kant van Volcan Baru (waar we in Boquete hebben gezeten). Na al dat gereis zijn we wel weer even toe aan wat rust en dat kan hier prima want er is geen toerist te bekennen. Dat zou trouwens ook aan het weer kunnen liggen want het regent de hele dag aan één stuk door. We willen nog een dag een tocht gaan maken in de omgeving maar na een uur begint het te stortregenen! Dus op naar Costa Rica waar het hopelijk beter weer is!




Daarna bezoeken we de ruines van Panama Viejo, even buiten Panama City. Op deze plek is in de 16e eeuw Panama Stad gesticht, maar werd veroverd en verwoest waarna de nieuwe, huidige stad verder zuidwaarts werd gebouwd. Tegenwoordig wordt de skyline van Panama City volgezet met wolkenkrabbers en de ene na de andere rijst uit de grond naar Amerikaans voorbeeld. Buitenlandse investeerders worden naar Panama gelokt met gunstige fiscale regimes (de eerste 20 jaar betaal je als buitenlander geen belasting). Vooral Amerikanen worden naar Panama getrokken en dat heeft niet alleen te maken met de US dollar die hier de munteenheid is. Al heel lang is er een sterke band tussen Amerika en Panama en hiermee maakt Panama niet altijd vrienden met andere Latijns Amerikaanse landen…Wel goed voor de economie!
Panama is vooral bekend om het Panamakanaal. In 1882 werd door de Fransen gestart met de bouw van het kanaal, maar na 11 jaar graven moesten zij het opgeven door tropische ziektes (meer dan 20.000 arbeiders stierven aan malaria en gele koorts), corruptie en extravagantie. De Amerikanen stonden te trappelen om het stokje over te nemen, maar dit stuitte op tegenstand bij de toenmalige regering (Panama maakte toen nog deel uit van Colombia). Op zijn Amerikaans werd de onafhankelijkheidsbeweging gesteund en 2 weken (!!) na de onafhankelijkheid van Panama werd een verdrag getekend waarin een 16 kilometer brede strook land rondom het te bouwen kanaal voor eeuwig Amerikaans grondgebied werd. De bouw van het kanaal kon dus beginnen nu de centen waren geregeld. Eerst werd in een gigantische gezondheidsoperatie het gebied vrij gemaakt van tropische ziekten. Daarna werd de bouw hervat met nieuwe technieken en, ere wie ere toekomt, met succes want in 1914 was de klus geklaard. Het eerste schip kon nu via Panama oversteken van de Atlantische Oceaan naar de Stille Oceaan. Tot dan toe moesten de zeeschepen om Zuid Amerika heenvaren dus dat betekende een enorme tijdswinst.
We brengen een bezoek aan de Miraflores locks. De Amerikaanse invloed is nog niet helemaal verdwenen, want er wordt een hele show van gemaakt! “Live action on top deck” gilt de omroeper als we aankomen. We snellen naar boven en het is indrukwekkend om te zien hoe de zeeschepen in een enorme sluis 16,5 meter omhoog of omlaag worden gebracht als eerste fase om het hoogteverschil te overbruggen van de ene naar de andere kant (de foto’s staan